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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2017年(平成28年度) IIグループ

北海道新幹線(新青森・新函館北斗間)開業―津軽海峡線開通より28年、本州と北海道を結ぶ高速鉄道新時代―

Opening of Hokkaido Shinkansen (Shin-Aomori -- Shin-Hakodatehokuto)
- New era of high-speed railway, 28 years from opening of Tsugaru Straits Line -

北海道新幹線(新青森・新函館北斗間)開業―津軽海峡線開通より28年、本州と北海道を結ぶ高速鉄道新時代―

  • (独)鉄道建設・運輸施設整備支援機構 北海道新幹線建設局、(独)鉄道建設・運輸施設整備支援機構 青森工事事務所、北海道旅客鉄道(株)、東日本旅客鉄道(株) 東北工事事務所
  • Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency - Hokkaido Shinkansen Construction Bureau.,
    Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency - Aomori Construction Bureau.,
    Hokkaido Railway Co., East Japan Railway Co. - Tohoku Construction Office
概要Summary
北海道新幹線(新青森・新函館北斗間)は、本州と北海道間の時間短縮を図り、地域間連携の活性化に資する事業として平成28年3月26日に開業した路線である。
本事業の建設では、既存ストックの津軽海峡線(青函トンネルを含む)を活用しつつ、新幹線では初となる在来線と共用走行を可能とする技術と、厳しい冬季気象環境下に対応するための技術を導入しており、高速走行の安全性確保並びに安定運行が可能となった。
これら技術を踏襲した北海道新幹線の整備は、鉄道利用実績の大幅な増加につながっており、他モードとともに、本州と北海道間の地域間交流を更に強固なものとしたことから、地域社会の発展に寄与する事業として高く評価された。
The Hokkaido Shinkansen (Shin-Aomori . Shin- Hakodatehokuto) was opened on March 26, 2016. The purpose of this project is to reduce travel time between Honshu and Hokkaido, and revitalize the regional cooperation.
In this construction, the existing facility of Tsugaru straits line including Seikan-Tunnel was utilized. This project introduced new technologies to run conventional line and high speed line together, and adapt a harsh winter environment.
The project was highly evaluated for those technologies to operate Shinkansen stably and safely in high-speed, and its contribution to the development of local communities.
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