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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度) IIグループ

東京国際空港新滑走路の建設 −桟橋と埋立の複合構造を有する大規模海上空港の設計および施工 −

D-runway of the Tokyo International Airport
Design and construction of the new runway applying the hybrid structures consists of reclamation and pier structures

東京国際空港新滑走路の建設 −桟橋と埋立の複合構造を有する大規模海上空港の設計および施工 −

  • 国土交通省関東地方整備局 東京空港整備事務所 羽田再拡張D滑走路建設工事共同企業体 (鹿島・あおみ・大林・五洋・清水・新日鉄エンジ・JFEエンジ・大成・東亜・東洋・西松・前田・三菱重工・みらい・若築異工種建設工事共同企業体)
  • Tokyo Airport Construction Office,Kanto Regional Development Bureau,Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, Haneda Reexpansion D-runway Project Joint Venture (Kajima Corp, Aomi Construction Co.Ltd, Obayashi Corp, Penta-Ocean Construction CO. Ltd, Shimizu Corp, Nippon Steel Engineering CO.Ltd, JFE Engineering Corp, TaiseiCorp, Toa Corp, Toyo Construction CO.Ltd, Nishimatsu CO.Ltd, Maeda Corp, Mitsubishi Heavy Industries. Ltd, Mirai Group Co. Ltd and Wakachiku Construction CO. Ltd)
概要Summary
羽田空港沖の海上に建設された東京国際空港D滑走路は、多摩川河口部に位置することから埋立構造と桟橋構造とのハイブリッド構造を採用し、約150万m2の滑走路島の急速大量施工を運用中の空港に近接する特殊条件下で実現したプロジェクトである。
当事業は、国内外の航空ネットワークの形成に大きな役割を果たし、わが国の国際競争力の基盤を強化したことは、社会の発展にも大きく寄与している。また様々な特殊かつ厳しい施工条件の下、地盤、構造、材料・資材、建設技術、マネジメント等、土木工学全般に亘る最先端の技術を集結し、施工期間41ヶ月という極めて短期間にそれを成し遂げた画期的な成果である。
D-runway of the Tokyo International Airport was built on the sea at the south of existing airport. The hybrid structures consisted of reclamation and pier structures were applied to sustain the flow of the Tama River. This project is playing a major role in the formation of the domestic and foreign airlines network and strengthening the foundation of the global competitiveness of our country.
Although, the construction of this project was under the special and strict conditions, it was accomplished in a short term of the construction period of 41 months by gathering cutting-edge technologies in the civil engineering.
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