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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度) IIグループ

東北新幹線全線開業 〜高速鉄道ネットワークの新たな基軸を担う東北新幹線(八戸・新青森間)の建設〜

Opening of the complete Tohoku Shinkansen
Construction of Tohoku Shinkansen(Hachinohe−Shin-Aomori section), a new key line on high-speed railway network

東北新幹線全線開業 〜高速鉄道ネットワークの新たな基軸を担う東北新幹線(八戸・新青森間)の建設〜

  • 独立行政法人 鉄道建設・運輸施設整備支援機構 鉄道建設本部 東北新幹線建設局,東日本旅客鉄道株式会社 東北工事事務所
  • Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency - Railway Construction Headquarters - Tohoku Shinkansen Construction Bureau, East Japan Railway Company - Tohoku Construction Office
概要Summary
東北新幹線は、首都圏から東北地方を縦断する高速交通の大動脈として、東京駅と新青森駅とを結ぶ総延長675kmの新幹線鉄道であり、2010年12月4日に八戸・新青森間(81.8km)が開業したことで、着工以来39年の歳月を経て全線開業となった。
八戸・新青森間の建設にあたり、数々の新技術の開発、工夫に努め、建設費の低減を図るとともに、全線開業を2年前倒ししたことで、整備効果の早期発現を果たし、東北地方の交流促進と経済・社会の発展に寄与した。
本路線の建設において採用した新技術、開発した技術の成果は、土木技術の発展に顕著な貢献をなしたものとして高く評価され、土木学会技術賞として認められたものである。
The Tohoku Shinkansen is a high-speed railway linking the Tohoku region with the capital region, the approximately 675-km line running from Tokyo station to Shin-Aomori station. With the opening of the final Hachinohe−Shin-Aomori section(81.8km),the line can now offer service on the whole line, 39 years after the start of the construction.
In this section, reduction of the construction cost and two years shortening of the construction period were achieved by various technical developments and ideas. The shortening of the period brought development effects of the line earlier such as economic grouth in the Tohoku region.
The technical success of this project has been highly-appraised for its significant contribution to development of civil engineering.
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