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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度) IIグループ

阪神港スーパー中枢港湾の整備と供用  (西日本の活力を支える大規模コンテナターミナル)

Development and service of Super hub ports “Hanshin port” (Large-scale container terminal in western Japan to support the vitality)

阪神港スーパー中枢港湾の整備と供用  (西日本の活力を支える大規模コンテナターミナル)

  • 国土交通省 近畿地方整備局 神戸港湾事務所,国土交通省 近畿地方整備局 大阪港湾・空港整備事務所
  • Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism Kinki Regional Development Bureau Kobe Ports and Harbors Office, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism Kinki Regional Development Bureau Osaka Port and Airport Office
概要Summary
日本の港湾の相対的地位が低下する中、神戸港・大阪港は国際競争力の強化を図るべく、平成16年7月にスーパー中枢港湾「阪神港」として指定を受け、官民連携のもとにより大規模コンテナターミナルの効率的・一体的な運営及び近隣港湾同士の相互連携を目指したハード・ソフトが一体となった総合的な施策を行った。
 具体的には、大規模高規格コンテナターミナルを一体的に運営する次世代高規格コンテナターミナルの整備、24時間フルオープン化に向けた支援などの取組や大阪湾諸港の連携による一開港化の実現等により、入港料、とん税及び特別とん税の低減などの港湾コストの削減やコンテナターミナルによるコンテナ船が入港してから荷主が貨物を引き取るまでにかかる時間(リードタイム)の短縮などの取組を行った。
Under the decreasing relative positions of Japanese ports, Kobe Port and Osaka Port ware designated Super hub ports "Hanshin Port" in July 2004, pursued efforts many to enhance their international competitiveness.
In particular, by the public-private partnerships, we have worked comprehensive policies that integrated hardware and software such as the development of next generation high quality container terminal, unifying the ports in Osaka Bay into Hanshin port and reduction of harbor charge.
The project has contributed greatly to social and economic revitalization of the Kansai region as well as the entire western Japan.
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