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環境賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2013年(平成24年度) IIグループ

絶滅危惧種クロツラヘラサギの保全に配慮した新幹線橋りょうの新設 ―九州新幹線 氷川橋りょう―

Constructing Shinkansen bridge considering conservation of endangered species, Black-faced Spoonbill -Kyushu Shinkansen, Hikawa Bridge-

絶滅危惧種クロツラヘラサギの保全に配慮した新幹線橋りょうの新設 ―九州新幹線 氷川橋りょう―

  • 独立行政法人,鉄道建設・運輸施設整備支援機構 鉄道建設本部 九州新幹線建設局
  • Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency, Railway Construction Headquarters -Kyushu Shinkansen Construction Bureau
概要Summary
氷川橋りょうは、九州新幹線鹿児島ルートの一部であり、氷川上流の中州一帯は、絶滅危惧種に該当するクロツラヘラサギの越冬地であった。
本プロジェクトでは、河川内工事着手前から生息調査に着手し、代償休息地の創造やデコイ(模型)による誘引を実施した。また、河川内工事に際しては、陸側からの片押し工法の採用や、非渇水期に施工期間をシフトするなどの対応を実施した。これらにより、クロツラヘラサギの飛来数は、新幹線走行への供用後も当初の飛来数30羽を上回っている状況である。
工事期間を挟んで、13年間の長期にわたる希少種保全プロジェクトの成功事例であり、土木学会環境賞の授賞に相応しいものと判断された。
Hikawa Bridge is a structure of Kyushu Shinkansen Kagoshima route. A sandbank adjacent to the structure is a wintering ground of endangered species 'black-faced spoonbills'.
In this project, we surveyed the habitat before beginning instream construction and created the compensatory rest areas to attract Black-faced Spoonbills using attractant, decoy (model).
In addition, we shifted the construction period to non-drought period and construct the bridge one side so that birds cannot recognize the change of scenery.
With these efforts, the number of black-faced spoonbills flying to this site increased more than 30 even after starting operation of the Shinkansen.
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