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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2017年(平成28年度) IIグループ

高速神奈川7号横浜北線の建設−周辺環境の保全に配慮した都市高速道路−

Construction of Metropolitan Expressway Route 7 (Yokohama North Line)
-The Urban Expressway Regarded the Preservation of Surrounding Environment-

高速神奈川7号横浜北線の建設−周辺環境の保全に配慮した都市高速道路−

  • 首都高速道路(株)
  • Metropolitan Expressway Co., Ltd.
概要Summary
横浜北線は、高速神奈川1号横羽線の生麦JCTと第三京浜道路の横浜港北JCTをつなぐ延長約8.2kmの自動車専用道路であり、横浜市北部と横浜港や羽田空港とのアクセスを向上し、ネットワークを強化した。本路線では、家屋の移転を少なくし周辺環境を保全するために、全体の約7割(約5.9km)をトンネル構造とし、約5.5kmにおいて民地直下に大断面シールドトンネルを構築した。高架橋部では、ジャンクションのコンパクト化等により周辺環境への影響を低減するとともに、形状や色彩の工夫により景観への配慮を図った。また、現場施工においては多様な架設技術を適用した。
このように、周辺環境の保全に配慮するとともに多様な建設技術を複合的に応用した本事業は、都市内道路の建設技術の発展に顕著な貢献をした。
In Yokohama North Line, total 8.2km expressway, approximately 70 percent (5.9km) of the route was constructed underground in order to minimize relocation of residential buildings and environmental impact. In tunnel section, large diameter shield tunnels (length: 5.5km) were constructed underneath residential area. In viaduct section, environmental impact has been reduced by rationalizing the road plan as well as shorten the total length of junction, and minimize the oppression by devising the color and shape of structures.
Preservation of surrounding environment was regarded and various kind of construction methods were applied in this project. Accordingly, it contributed remarkably to the improvement of construction techniques on urban expressway.
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