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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2017年(平成28年度) IIグループ

津波により被災したJR常磐線駒ヶ嶺・浜吉田間の内陸移設復旧〜まちづくりと一体となって運転再開前倒しを実現した復旧の取組み〜

Restoration of Inland Relocation between JR Joban Line Komagamine and Hamayoshida Damaged by the Great East Japan Earthquake

津波により被災したJR常磐線駒ヶ嶺・浜吉田間の内陸移設復旧〜まちづくりと一体となって運転再開前倒しを実現した復旧の取組み〜

  • 東日本旅客鉄道株式会社・宮城県・福島県・山元町・新地町
  • East Japan Railway Company. Miyagi Prefectural Government.
    Fukushima Prefectural Government. Yamamoto Town Office. Shinchi Town Office
概要Summary
福島県新地町から宮城県山元町にまたがる常磐線駒ヶ嶺・浜吉田間は、東日本大震災により壊滅的な被害を受けた。新地町と山元町のまちづくり事業に合わせて新地、坂元、山下の3駅を含む約14.6kmを内陸に移設復旧した。
早期移設復旧実現のため、概略設計で用地取得範囲の確定、詳細設計と並行した用地取得協議、復興特別区域法の特例による環境アセス等手続きを進めた結果、ルート選定から工事着手までをわずか3年とした。用地取得は、JR社内に専門部署の設置、社外の人的支援・体制強化で用地取得開始から約1年で9割以上を取得した。また、高架橋構築では、新技術を駆使して更なる工期短縮に取組んだ。
運転再開前倒しを実現した取組みは、地域自治体とJR東日本による復興モデルケースとして地域の早期復興に寄与した。
Joban Line between Komagamine and Hamayoshida Station suffered destroying damage by the Great Japan Earthquake. Therefore, the Railway Routes were relocated inland for about 14.6 km including Shinchi, Sakamoto and Yamashita Station according to the community planning.
It was set to only 3 years by devising it for early realization from route selection to construction start.  After human support and system reinforcement of establishment of a professional department and outside the company were done in the JR inside of the company, site acquisition acquired more than 90 percent for about 1 year. A new technology was used by a plan of a structure.
I did area contribution of a match as a rehabilitation model case of an area autonomous body and JR East.
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