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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2016年(平成27年度) IIグループ

北陸新幹線(長野・金沢間)開業 ―北信越地域と首都圏・関西圏との連携・交流の画期的な促進―

Completion of Hokuriku Shinkansen (from Nagano to Kanazawa)
- Mobility Innovation between Hokushinetsu region and Tokyo /Kansai metropolitan area -

北陸新幹線(長野・金沢間)開業 ―北信越地域と首都圏・関西圏との連携・交流の画期的な促進―

  • 独立行政法人鉄道建設・運輸施設整備支援機構、東日本旅客鉄道(株)、西日本旅客鉄道(株)
  • Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency.
概要Summary
 北陸新幹線(長野・金沢間)は延長約228kmの路線で、2015年3月14日に開業した。
 北陸新幹線(長野・金沢間)の建設には、鉄道建設技術の粋が尽くされている。主な構造物には、多重支保工法を採用し膨張性地山を克服した飯山トンネル、新幹線初のPCフィンバック橋である姫川橋りょう、鉄道合成箱桁支間長国内第一位の浅生架道橋などがある。
 北陸新幹線(長野・金沢間)の駅整備では、地域整備と連携し、地域の特色や風土を反映しシンボルとなる駅とした。また、新設7駅全てで在来線・地方私鉄等と接続し、乗継利便性確保を図った。
 北陸新幹線(長野・金沢間)開業による速達性・利便性向上等により、輸送実績は対在来線前年比約三倍(上越妙高・糸魚川断面)と、整備新幹線プロジェクトにおいて際立った数字を記録している。
Hokuriku Shinkansen (from Nagano to Kanazawa, Approx. 228km) was opened on March 14, 2015. The high speed mobility of Hokuriku Shinkansen leads to increase the number of passengers to approximately three times, compared with the conventional trains from the previous year. This is most successful case of Shinkansen development project in recent decades.
 In order to construct Hokuriku Shinkansen, various railway construction technologies have been advanced. For example:
 > Iiyama tunnel was adopted the multiple-layer tunnel support method for squeezing ground with volatile gas;
 > Himekawa bridge was the f irst pre-stressed concrete finback girder bridge for Shinkansen, and so on.
 Seven new stations of Hokuriku Shinkansen were developed as a symbol of each region along with regional developments.
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