<< prev.    技術賞一覧に戻る    next >>

技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2016年(平成27年度) IIグループ

人と公共交通優先の歩いて楽しいまちづくり 「四条通歩道拡幅事業」

Shijo Street Sidewalk Expansion Project: giving priority to pedestrians and public transportation in city development to make walking more enjoyable

人と公共交通優先の歩いて楽しいまちづくり 「四条通歩道拡幅事業」

  • 京都市
  • Kyoto City
概要Summary
 整備前の四条通は片側2車線の歩道側に駐停車車両が多く,殆どの車両は中央車線を走行していた。その影響でバスはバス停に正着できず,乗客は一度車道に出てから乗降していた。1時間当たりの交通量は幅15mの車道を約2,200人が車で通行する一方,片側幅3.5mの歩道に約7,000人がひしめき合い不均衡であった。
 この状況を解消するため,本事業は車線を減少して歩道拡幅を行い,テラス型バス停を採用してバスの正着を実現し、停車車両には沿道アクセススペースを整備することで、誰もが安心安全に歩ける歩行空間を確保した。大都市中心部で幹線道路の車線を減らして歩道を拡幅し,人と公共交通優先の空間を創出するこの事業は,全国の先駆けとなる画期的な事業である。
Before construction along Shijo Street, there were two lanes where stopping vehicles forced others to cross the centerline. Buses were blocked, not able to stop at bus-stops properly, and passengers were walking into the street to reach buses. Per hour the number of people in vehicles traveling the 15m wide street was 2,200, and the number of pedestrians using the 3.5m sidewalk was 7,000.
  The project reduced lanes, established jettyterrace- style bus-stops, spaces were created for stopping vehicles, and the sidewalk expanded for all to walk safely. This innovative project leads the nation in giving priority to pedestrians and public transportation.
PDF

<< prev.    技術賞一覧に戻る    next >>