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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度) Iグループ

羽田空港国際線エプロンPFI事業 〜2010年国際線エプロン供用開始!羽田空港新時代がやってくる!〜

PFI Project for International Airfield Apron in Haneda Airport 〜The apron in the international flight area started operation in 2010! The new Haneda International Airport era is arriving! 〜

羽田空港国際線エプロンPFI事業 〜2010年国際線エプロン供用開始!羽田空港新時代がやってくる!〜

  • 国土交通省関東地方整備局東京空港整備事務所、羽田空港国際線エプロンPFI(株)、大成・鹿島・五洋・東亜・鹿島道路・大成ロテック異工種建設工事共同企業体
  • Tokyo Airport Construction Office, Kanto Regional Development Bureau, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism / Haneda International Airport Apron PFI Co.,Ltd. / TAISEI,KAJIMA,Penta-Ocean,Toa,KAJIMA ROAD,and Taisei Rotec Cross-Work Item Construction Joint Venture
概要Summary
本事業は、年々需要が増す羽田空港の国際線航空需要への対応を目的に、我が国初の大型土木PFI事業として国際線エプロンを中心とする空港基本施設、航空保安施設及び構内道路等の整備・維持管理を行うもので、民間の資金や技術的能力を活用することにより、事業コストの削減と質の高い公共サービスの提供を目指したものである。PFI事業の特徴である性能発注に対する民間の創意工夫を活かす特徴的な技術として、我が国初の空港舗装フル対応型疲労度設計、既設構造物防護・液状化対策における性能照査型設計と施工などがあげられる。また、この他にも多岐に渡る対象施設に対する設計供用期間50年間のリスクマネジメントとライフサイクルコスト低減に配慮した技術的アプローチは、PFIマネジメントの成果であり土木技術の発展に大いに貢献した。 As the Japan’s first massive civil engineering PFI project, the project is intended to construct basic airport facilities including an airfield apron in the international flight area, aviation security facilities, roads at the curbside in the airport, and to maintain those facilities after the construction.
A range of technological approaches was applied to facilities construction by considering the risk management and lower life cycle cost over the designed service period of 50 years, which results in a great contribution to the development of civil engineering technology.
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