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技術開発賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度)

長期耐用に対応した大平面ジャケット桟橋式空港基盤施設の開発

Development of Large Plane Jacket Type Pier Structure for runway corresponding to long term durability

Development of Large Plane Jacket Type Pier Structure for runway corresponding to long term durability

  • 野口 孝俊(国土交通省関東地方整備局),峯尾 隆二(鹿島建設(株)),相河 清実(鹿島建設(株)),清水 正巳(大成建設(株)),関口 太郎(新日鉄エンジニアリング(株))
  • Takatoshi Noguchi (Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism. Kanto Regional Development Bureau),Takaji Mimeo (Kajima Corp.) ,Kiyomi Aikawa (Kajima Corp.) ,Masami Shimizu (Taisei Corp.) ,Taro Sekiguchi (Nippon Steel Engineering Corp.)
概要Summary
大平面ジャケット桟橋式空港基盤施設は、プレファブ化と杭本数の低減により現地工期を短縮することが可能なジャケット桟橋を空港基盤施設に応用したもので、羽田空港D滑走路に適用された。滑走路として用いるため、目地のない大平面一体構造を採用していること、設計供用期間100年間の長期耐久性を図ることを主な特徴としている。航空機用の2方向伸縮装置、ジャケットの長期防食技術、耐久性・施工性に優れたコンクリート床版構造、コンクリート床版上の空港アスファルト舗装構造、設計・施工と一体的な維持管理計画などの技術開発により実現しており、D滑走路の早期供用に寄与するなど、社会的貢献の大きい技術開発である。 Steel Jacket structure commonly used for the Pier which enables faster construction on site was applied to the newly constructed D-runway of the Haneda International Airport. For safety operation and long lasting durability of the Airport, integrated planer structure eliminating expansion joints with 100 years of design life was materialized. Advanced technology development, such as 2 directional expansion joints accommodating huge seismic displacement, long-term corrosion protection technology for the steel jacket structures, highly durable concrete deck, with asphalt pavement and maintenance management plan based on the innovative design and the construction technology actualized the D-runway of the Haneda International Airport. This technology development greatly contributes to social needs of the early completion and the long-term durability of the Airport.
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