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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2011年(平成22年度) IIグループ

成田新高速鉄道の建設 ―都心と成田空港を30分台で結ぶ鉄道新線の建設―

THE NARITA SKY-ACCESS LINE PROJECT : The creation of a new high speed Airport access railway

成田新高速鉄道の建設 ―都心と成田空港を30分台で結ぶ鉄道新線の建設―

  • 成田高速鉄道アクセス(株)、独立行政法人 鉄道建設・運輸施設整備支援機構
  • Narita Rapid Railway Access Co.,Ltd., Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency :JRTT
概要Summary
成田新高速鉄道建設事業は、東京都心と遠隔である成田空港間を在来線最速レベルの時速160キロ運行規格の空港アクセス鉄道で、短時間に直結する総延長51.4キロの鉄道建設事業である。
本事業は、鉄道事業と道路事業との本格的な一体施工、地元との対話と住民参画に基づくスムースな事業推進、急速施行を可能にした様々な新土木技術の応用とともに、環境アセスメントへの景観設計による対応等環境重視の施工方法を採用し、平成22年度の工事完成を目標とし事業を実施し、京成電鉄が平成23年7月17日より、成田スカイアクセス線として営業を開始している。
本事業では用地買収から約4年という短期間での事業完成、建設費のコストダウン、自然公園内での環境保全等の成果を挙げ、これは今後の社会資本整備の一つの範ともなりうる事業として、技術賞に値するものと認められた。
Skyliner, the newly designed high-speed train, which connects Narita International Airport and Nippori (the downtown of Tokyo) in 36minutes, went into service on July 17, 2010.
The project was successfully completed in 4 years due to our effort in building a good relationship with the local residents, and also to the effective construction approach. By preceding the railroad construction for Skyliner together with the Kita-Chiba roads construction projects, the construction cost was reduced by approximately 15%.
The project also paid much attention to save the environment of the natural parks. Based on these facts, the project was regarded highly as an excellent model in infrastructure development and received the Technology Award.
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