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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2008年(平成19年度) IIグループ

多目的ダムでは国内初の排砂バイパスの建設−美和ダム再開発 洪水バイパス施設−

Construction of Sand-Bypass Tunnel, the First Attempt in Japanese Multipurpose Dams. Miwa Dam Redevelopment Project .

多目的ダムでは国内初の排砂バイパスの建設−美和ダム再開発 洪水バイパス施設−

  • 国土交通省中部地方整備局三峰川総合開発工事事務所
  • Mibu River Comprehensive Development Work Office, Chubu Regional Development Bureau, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
概要Summary
美和ダムは昭和34年完成後、約2,000万m3に及ぶ大量の土砂が貯水池に流入する等、抜本的な堆砂対策が求められていた。美和ダム再開発事業洪水バイパスは、ダム貯水池の堆砂を抑制するための恒久堆砂対策として計画され、全国の多目的ダムとしては初めての試みである、土砂を含む洪水をバイパストンネルにより貯水池を迂回して流す洪水バイパス施設を建設したものである。本洪水バイパス施設は、既設ダムの恒久堆砂対策として大きく貢献するとともに、その実現のために開発・導入した技術は広く土木技術の発展に寄与するものと評価されるものである。 Since the completion of the Miwa Dam in 1959, about 20 million cubic meters of sediment have flowed into the reservoir. Therefore, it is necessary to take drastic measures to flush out the large amount of sediment accumulated. A Sand-Bypass Tunnel was planned and constructed as a sediment control measure in the Miwa Dam Redevelopment Project. The construction is the first time in the history of Japanese multipurpose dams, through which floodwater containing sediment will be diverted to a reservoir, sedimentation being controlled. The bypass is highly effective in reducing the sediment that builds up in existing dam reservoirs, and the technologies developed in relation to the facility have made a significant contribution to the advancement of civil engineering.
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