【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】

舗装工学論文集 Vol.10, p.241-248, 2005.12

BEHAVIOR OF ASPHALT-RUBBER BINDERS FOR DIFFERENT RUBBER PARTICLES SIZE

Ricardo SOUZA1, Kenji HIMENO2 and Akinori KOBAYASHI3

1 Doctoral Student, Department of Civil Engineering, Chuo University
(Kasuga 1-13-27, Bunkyo –ku, Tokyo 112-8551)
2Member of JSCE, Dr. Eng., Department of Civil Engineering, Chuo University
(Kasuga 1-13-27, Bunkyo –ku, Tokyo 112-8551)
3Member of JSCE, Eng., Taisei Rotec Corporation
 (1456 Oaza-Kamiya, Konosu-shi, Saitama 365-0027)

The addition of polymers and by product waste materials to straight asphalt has shown improvement of binder’s properties. In this research, the rubber powder by which the waste tire of the passenger motorcar smashed with the freezing-method is added to the straight asphalt 60/80. Rubber 0.2mm, 0.4mm, 0.6mm, 0.8mm and 1.2mm, respectively, was mixed with asphalt at a rate of 15% by total weight. The viscosities measured with a rotation viscometer, Complex Shear Modulus (|G*|), phase angle (δ) and softening point temperatures evaluated the behavior at high temperatures. The flexural creep stiffness and slope of response evaluated the behavior at low temperatures. The improvements on binder properties after rubber addition showed the same magnitude despite the difference of rubber size.

Key Wordsasphalt-rubber, rubber, rutting, fatigue cracking, elasticity


ゴム粉のサイズの違いによるアスファルトラバーバインダの特性に関する検討

リカルドソウザ・姫野賢治・小林昭則

ストレートアスファルトにポリマーや他産業廃棄物を加えることによりバインダの特性が改良されることが分かっている.本研究は,ストレートアスファルトに一般車用の廃タイヤのゴム粉を混合した際のアスファルトバインダの挙動に関する検討である.アスファルトの全重量に対し15%の割合で0.2mm,0.4mm,0.6mm,0.8mm,1.2mm のサイズのゴム粉をそれぞれ混入した.高温時において,回転粘度計で測定した粘性,複素せん断係数(|* G |),位相角( δ),軟化点の挙動を検討し,さらに,低温時におけるたわみクリープスティフネスや応力リラクゼーションの挙動も検討した.ゴム粉のサイズによる違いはあるものの,ゴム粉を混入することよりバインダの特性は改良されることを示した.