【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】 |
舗装工学論文集 Vol.10, p.169-174, 2005.12 |
西山大三1・M. Asghar Bhatti2・Hosin D. Lee3
1正会員博(工) 東京農業大学助教授生産環境工学科(〒156-8502 東京都世田谷区桜丘1-1-1)
2正会員工博石川工業高等専門学校教授環境都市工学科(〒929-0392 河北郡津幡町北中条)
3正会員工博東京農業大学教授生産環境工学科(〒156-8502 東京都世田谷区桜丘1-1-1)
4正会員博(工) 日本道路(株)技術研究所第二研究室(〒146-0025 東京都大田区多摩川2-11-20)
本研究では,舗装用土質材料の繰返し載荷に伴う塑性変形の進行を予測するために,拡張SMP基準を適用した修正Cam-Clayモデルをベースとした弾塑性モデルを開発した.またこの弾塑性モデルを3DFEMプログラムDynPave3Dに導入し,路盤材料の繰返し三軸圧縮試験解析および実際のコンクリート舗装を想定した繰返し載荷シミュレーションを行った.その結果,繰返し三軸圧縮試験解析結果より本モデルの適用性を示すとともに,繰返し載荷シミュレーションでは載荷に伴いコンクリート版下に空隙が生じ,これによってコンクリート版のたわみおよび応力,ひずみが増大することを示した.
Key Words:concrete pavement, extended SMP criterion, modified Cam-Clay model, 3 dimensional finite element method,granular material
Yasushi TAKEUCHI, Tatsuo NISHIZAWA, Masashi KOYANAGAWA and Katsura
ENDO
In this study, in order to predict the plastic deformation of soil-based pavement materials with cyclic loading, a elasto-plastic model based on the modified Cam-Clay model revised by the expanded SMP criterion was developed. And this model was installed in the 3DFEM program called “DynPave3D”. Then the cyclic triaxial compression analysis of granular base material and the cyclic loading simulation of concrete pavement were carried out. As the results, the verification of this model was confirmed from the triaxial compression test analysis, and from the simulation it was found that a void under the concete slab was progressed and the deflection, stress and strain of the concrete slab were increased.