【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】 |
舗装工学論文集 Vol.10, p.161-168, 2005.12 |
小林昭則1・平川一成2・島広志3・丸山暉彦4
1,2正会員大成ロテック(株) 技術研究所(〒365-0027鴻巣市大字上谷1456)
3正会員博(工) (株)ブリヂストン研究開発本部(〒187-8531小平市小川東町3-1-1)
4正会員工博長岡技術科学大学環境・建設系教授(〒940-2188長岡市上富岡町1630-1)
大規模小売店舗の設置・営業時間延長にあたっては,騒音問題等周辺環境への配慮が求められている.今回,高い騒音低減効果が期待できるゴム弾性舗装材の駐車場舗装への適用について,タイヤすえきりによる骨材飛散抵抗性,車両の低速域の騒音レベルおよびショッピングカート等の騒音レベルを計測した.その結果,タイヤすえきりによるゴム弾性舗装材の骨材飛散量は少なく,低速域の車両に対しても高い騒音低減効果を有しているとともに,ショッピングカート等の騒音も低減できることが明らかとなった.
Key Words:large-scale shopping malls, rubber elastic pavements, tire/road noise shopping cart noise
Yasushi TAKEUCHI, Tatsuo NISHIZAWA, Masashi KOYANAGAWA and Katsura
ENDO
In this study, in order to predict the plastic deformation of soil-based pavement materials with cyclic loading, a elasto-plastic model based on the modified Cam-Clay model revised by the expanded SMP criterion was developed. And this model was installed in the 3DFEM program called “DynPave3D”. Then the cyclic triaxial compression analysis of granular base material and the cyclic loading simulation of concrete pavement were carried out. As the results, the verification of this model was confirmed from the triaxial compression test analysis, and from the simulation it was found that a void under the concete slab was progressed and the deflection, stress and strain of the concrete slab were increased.