【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】

舗装工学論文集 Vol.10, p.99 -106, 2005.12

貯留性舗装と浸透施設の設計と浸透特性に関する検討

三浦康夫 ・中薗裕 ・三枝長生 ・阿部長門・真鍋和則

1正会員日本貨物鉄道株式会社物流システム本部保全工事部副部長(〒102-0072 東京都千代田区飯田橋3-13-1)
正会員工修日本貨物鉄道株式会社関東保全技術センター副所長(〒116-0003 東京都荒川区南千住4-1-1)
正会員工博日本貨物鉄道株式会社物流システム本部保全工事部部長(〒102-0072 東京都千代田区飯田橋3-13-1)
正会員工博東亜道路工業株式会社技術部技術課長(〒106-0032 東京都港区六本木7-3-7)
正会員東亜道路工業株式会社技術研究所第4 研究室主任研究員(〒300-2622 茨城県つくば市要315-126)

着発線荷役方式の鉄道貨物施設のコンテナホームは,着発線は1 線あたり延長500m 以上必要である.さらにフォークリフトによる荷捌きのために,2 面タイプのコンテナヤードの幅員は40m以上必要なため,コンテナヤードの面積は約1.5〜2.0ha となる.
  また,モーダルシフトの概念から交通の結節点となる都市道路とのアクセスの良好な箇所に建設されるため,都市河川や下水道に与える洪水への影響を最小限にしなければならない.
  そこで,フォークリフトの荷重に耐えうる排水性混合物の開発を行ってきた.ここでは現場散水試験を実施し,貯留型路盤の強度及び厚さ設計,浸透施設の設計方法及び浸透能力を検証した.

Key Wordsreservoir pavement, container yard, permeable well, storage penetration facilities


EXAMINATION ON THE DESIGN METHOD AND INFILTRATION PROPERTIES OF THE RESERVOIR PAVEMENT AND THE INFILTRATION FACILITIES

Yasuo MIURA, Hiroshi NAKAZONO, Yoshimichi SAIGUSA, Nagato ABE and Kazunori MANABE

Arrival and departure lines are necessary over 500m per 1 line over the extension for container yard of the railway freight facilities of the arrival and departure line cargo handling system. In addition, the area of container yard becomes about 1.5〜2.0ha for disposal of goods by the forklift for the width of container yard of the 2 plane type, since they are necessary over 40m. And, the effect on the flood given to urban river and sewerage must be minimized, since it is constructed for the good position of the access with the urban highway as a node of modal shift of the traffic from the concept. Then, drainage mixture which can resist the load of the forklift has been developed. Here, the field spray test was carried out, and strength and thickness design, design method of the infiltration facilities and infiltration capacity of the reservoir base course were verified.