【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】

舗装工学論文集 Vol.10, p.69-75, 2005.12

FWDによるアスファルト舗装の疲労破壊輪数の評価に関する検討

寺田剛1・吉村啓之2・坂本康文3・伊藤正秀4

1,3,4正会員独立行政法人土木研究所基礎道路技術研究グループ(〒305-8516 茨城県つくば市南原1-6)
2 正会員工博前田道路株式会社技術研究所(〒243-0414 神奈川県海老名市杉久保279)

平成13 年に「舗装の構造に関する技術基準」の通達により,車道および側帯の舗装が備えるべき必須の性能指標が示された.しかし,舗装構造全体の性能を表わす指標である「疲労破壊輪数」については,具体的な方法が提示されていなかった.そこで,舗装体の健全度を現地で簡易に評価できる手法としてFWD に着目し,直轄国道におけるアスファルト舗装の長期の調査データに基づいた検討を行った.その結果,施工後の路面のたわみ量(D0)から当該舗装の疲労破壊輪数を推定できることがわかり,都道府県・市町村道を含めたこれまでのFWD の測定データからも,今回の推定式の妥当性が確認できた.また,推定式の適用範囲や残された課題についても整理して示した.

Key Words: FWD, number of wheel passes causing fatigue failure, performance, evaluation method,deflection


AN EXAMINATION ABOUT EVALUATION OF THE NUMBER OF WHEEL PASSES CAUSING FATIGUE OF ASPHALT PAVEMENTS USING FWD

Masaru TERADA, Hiroyuki YOSHIMURA, Yasufumi SAKAMOTO and Masahide ITO

"Technical Standard for Pavement Structure" was published in 2001, and the indispensable performance index with which pavement should be equipped was shown. However, the concrete method was not shown about the "number of wheel passes causing fatigue" which is an index showing the performance of the whole pavement structure. Then, its attention was paid to FWD which can evaluate the structure of a pavement object easily there, and it inquired using the long-term investigation data of the asphalt pavement in a national highway. Consequently, it turns out that the number of wheel passes causing fatigue of pavement can be presumed from the deflection (D0) of the road surface after construction.