【土木学会舗装工学論文集 第10集 2005年12月】 |
舗装工学論文集 Vol.10, p.45-52, 2005.12 |
桃谷尚嗣1・関根悦夫2・守屋英海3
1正会員博(工) (財)鉄道総合技術研究所軌道技術研究部軌道・路盤副主任研究員
2 正会員博(工) (財)鉄道総合技術研究所軌道技術研究部軌道・路盤研究室長(〒185-8540
東京都国分寺市光町2-8-38)
3 学生会員中央大学理工学部土木工学科(〒112-8551 東京都文京区春日1-13-27)
鉄道貨物駅のコンテナヤードでは荷役機械の大型化が進み,アスファルト舗装に作用する荷重が増大している.現在の設計では多層弾性理論を用いた方法を導入しているが,道路の場合と比較すると作用する荷重レベルが大きいことから,設計方法の妥当性を検証する必要がある.本研究では貨物コンテナヤード舗装の小型模型を用いた車輪の走行試験を行い,表基層および路盤の厚さや剛性がアスファルト舗装の変形特性に与える影響を検討した.一方,貨物コンテナヤードの荷役機械はコンテナの積載によりタイヤの接地長が変化することに加え,大型荷役機械の大径タイヤに対して舗装厚が相対的に薄いという特徴を持つ.そこで,FEM解析によりタイヤ接地長の変化がアスファルト舗装の変形特性に与える影響を検討した.
Key Words: container yard, asphalt pavement, heavy wheel, model test, FEM
Yoshitsugu MOMOYA, Etsuo SEKINE and Hidemi MORIYA
In recent years, large forklifts with heavy wheel load are increasingly introduced to the freight container yard. In the current design of freight container yard pavement, theoretical design method based on multi-layered elastic analysis is applied. However in the case of freight container yard, wheel loads of forklifts are significantly larger than the traffic loads on the roads. To investigate the deformation characteristics of asphalt pavement under heavy wheel load, moving wheel loading tests were carried out. On the other hand, ground contact area of forklift tires change with carrying containers. Because the tread of forklift tire is greater than the thickness of pavement, strain in the pavement is significantly influenced by ground contact area. In this study, FEM was introduced to estimate the effect of ground contact area on the strain in the asphalt pavement.