【土木学会舗装工学論文集 第8集 2003年12月】 |
舗装工学論文集 Vol. 8, p.215-222, 2003.12 |
小林隆志1・西澤辰男2
1学生会員 石川工業高等専門学校専攻科
環境建設工学専攻(〒929-0392 河北郡津幡町北中条)
E-mail: sac0326@ishikawa-nct.ac.jp
2正会員 工博 石川工業高等専門学校助教授 環境都市工学科(〒929-0392 河北郡津幡町北中条)
鋼床版舗装においては,荷重の作用によって変形しやすい鋼床版に追従して,舗装体内に大きなひずみを生ずる.特に腹版や縦リブのウェブ直上で舗装表面に引張ひずみが生じ,これが原因で表面縦ひび割れが生ずる.本研究においては,有限要素法により,荷重位置,横げた間隔,および季節変動が舗装体のひずみに及ぼす影響について調べた.さらに,計算されたひずみから通常のアスファルト舗装で用いられている疲労曲線を用いて,舗装体内の疲労度を求め,表面縦ひび割れの発生位置やその時期について検討した.
Key
Words : pavement on steel bridge deck,
longitudinal surface cracking, FEM analysis, fatigue analysis, pavement
temperatur
Takashi KOBAYASHI and Tatsuo NISHIZAWA
In pavements on steel bridge decks, large tensile strains occur at pavement surface above webs of the steel bridge decks that flexibly deform when subjected to traffic loads. These strains might cause the longitudinal surface cracks (LSC), which appear in wheel paths relatively early from the construction. In this study, the effects of axle load position, span length, stiffness of pavement on the strains were investigated utilizing the Strip-Link-Prism Element model. A fatigue curve was applied to the calculated strains to estimate the fatigue damage and the occurrence time and positions of the LSC were examined.