【第5回舗装工学講演会講演論文集 2000年12月】 |
舗装工学論文集 Vol. 5, 130-138, 2000.12 |
車道用コンクリートブロック舗装の構造的挙動に
及ぼすブロック寸法に関する一検討
加形 護1 ・西沢辰男2
・畑 実3
1 正会員
鹿島道路株式会社 土木技術部(〒112-8566 東京都文京区後楽1-7-27)
2正会員 工博 国立石川工業高等専門学校助教授 環境都市工学科(〒920-0392 石川県河北郡津幡町北中条)
3太平洋セメント株式会社 中央研究所第1研究部(〒285-8655 千葉県佐倉市大作2-4-2)
車道舗装に適用されるブロックの形状寸法は、車輌荷重に対する抵抗性を経験的に考慮して、一般的には10×20cm程度である。しかしながら、近年の景観性向上に関する要望から、車道舗装においても大版ブロックの適用が期待されている。そこで、大版ブロックの車道舗装への適用を図る目的で、ブロックの形状寸法、厚さ、路盤K値を要因とした車輪走行模擬試験装置(ロードシミュレータ)による載荷試験を行い、大版ブロック舗装の供用性能の評価とブロック下面の引張応力などを測定した。また、FEMによる理論解析結果も含めて大版ブロック舗装の構造的挙動を検討し、車道舗装に適用する大版ブロックに必要なブロック厚さと寸法比率、および、路盤K値などについて考察した。
Key Words: Block pavement, Block Size, Block thickness, Aspect Ratio, Lift up, K-value, Rut depth,Deflection, Stress, FEM model,
Mamoru KAGATA
, Tatsuo NISHIZAWA , Minoru HATA
In block pavement for roadways, only a block type with a size of 10×20cm is usually used. However, block dimension and shape should be determined in terms of structural integrity and improvement of environmental scenery of road. The aim of this study is to examine the applicability of relatively large size blocks to roadway pavements based on the experimental results obtained by using a traffic load simulator which simulates moving wheel on pavement. In this study, the effects of size and thickness of block and type of base course on deflection and stress of pavement were investigated. Furthermore, the experimental results were confirmed by simulations using a finite element model.