【第1回舗装工学講演会講演論文集 1996年12月】 舗装工学論文集 Vol. 1, 49-58, 1996.12

FWDセンサー位置が逆解析弾性係数に及ぼす影響

亀山 修一1・松井 邦人2・笠原 篤2・姫野 賢治2・丸山 暉彦2

1学生会員 工修 長岡技術科学大学大学院博士後期課程材料工学専攻(〒940-21新潟県長岡市上富岡町1603-1)
2正会員 Ph.D. 東京電機大学教授理工学部建設工学科(〒350-03埼玉県比企郡鳩山町石坂)
3フェロー会員 工博 北海道工業大学教授土木工学科(〒006札幌市手稲区前田7条15丁目)
4正会員 工博 北海道大学助教授工学部土木工学科(〒060札幌市北区北13条西8丁目)
5正会員 工博 長岡技術科学大学教授建設系(〒940-21新潟県長岡市上富岡町1603-1)

FWD測定によって得られる舗装の表面たわみから逆解析によって舗装構成層の弾性係数を推定する場合, 逆解析弾性係数は測定誤差とモデル誤差の影響を受ける.本研究では測定誤差の弾性係数に対する感度を 計算し,測定誤差の影響が最小となるようなたわみの最適センサー位置を遺伝的アルゴリズムによって求 めた.また,得られたたわみセンサー位置の妥当性を検証するために,シミュレーションおよびFWDの実 測データを用い逆解析を行った,その結果,たわみセンサー位置を適切に選択することにより,推定され る逆解析弾性係数の標準偏差をかなり減少することが可能となり,測定たわみにより合致するようなたわみ を与える逆解析弾性係数が推定できることが分かった.

Key Words: FWD, backcalculated, backcalculated moduli, genetic algorithms, measurement error, sensitivity analysis, sensor locations


EFFECT OF FWD SENSOR LOCATIONS ON BACKCALCULATED LAYER MODULI

Shuichi KAMEYAMA, Kunihito MATSUI, Atsushi KASAHARA, Kenji HIMENO and Teruhiko MARUYAMA

When layer moduli are backcalculated from a set of surface deflections measured by FWD, it has been known that the backcalculated moduli are affected by measurement errors as well as model link error. This paper presents a genetic algorithm based method that minimize the effect of measurement errors on the moduli. To confirm the validity of the method presented herein, layer moduli are backcalculated by using Monte Carlo simulation and a set of measurement locations which is different from the optimal set. Finally, this paper examines how sensor locations affect to backcalculated layer moduli using FWD data measured on test road.