【第1回舗装工学講演会講演論文集 1996年12月】 舗装工学論文集 Vol. 1, 15-22, 1996.12 拡張ベイズ法による舗装弾性係数の逆解析 に関する基礎的研究
屠 偉新1・丸山 暉彦2・高橋 修3
1学生会員 工修 長岡技術科学大学博士課程材料工学専攻(〒940-21 新潟県長岡市上富岡町1603-1)
2正会員 工博 長岡技術科学大学教授建設系(〒940-21 新潟県長岡市上富岡町1603-1)
3正会員 工修 長岡技術科学大学助手建設系(〒940-21 新潟県長岡市上富岡町1603-1)近年,FWD測定技術および舗装の弾性係数を求める逆解析技術は急速に発展している.しかし,測定 たわみの誤差および逆解析方法の不安定性が逆解析結果に大きな影響を及ぼすため,逆解析結果の信頼性 と実用性が乏しい.この問題を解決するために,本研究はある弾性係数を事前情報とする拡張ベイズ法に基づ いた逆解析方法の適用性について検討した.舗装の弾性係数の逆解析にはFWD共通試験における実測データを用い た.拡張ベイズ法による弾性係数の逆解析結果は装置間の変動係数が小さい.また,3層モデルと4層モデルによ る逆解析結果もほぼ等しく,この解析方法の安定性および実用性を確認した.本研究では逆解析における事前情報 の影響についても考察した.その結果,事前情報の変動が逆解析結果に及ぼす影響は小さいことが分かった.
Key Words: FWD, NDT, backcalculation, asphalt pavement, Extended Bayesian Method, information criterion
BACKCALCULATION OF PAVEMENT LAYER MODULI USiNG EXTENDED BAYESIAN METHOD
Weixin TU, Teruhiko MARUYAMA, Osamu TAKAHASHI
FWD testing and backcalculation have been conducted on pavement evaluation for many years. However, none of the existing backcalculation procedure is guaranteed to give reasonable moduli values for every deflection basin measured. To increase the precision of the backcalculation moduli, a new backcalculation procedure based on Extended Bayesian Method (EBM) was described in this paper. The advantage of EBM is to utilize prior information of pavement layers,as well as defletion for backcalculation of pavement. The practical backcalculation of FWD common test measurements indicates that the layer moduli of pavement can be estimated properly by this procedure, and the results are stable and reasonable. Finally, the influence of prior information on backcalculated results is also discussed.