パラメトリック曲線の道路線形への適用
AN APPLICATION OF PARAMETRIC CURVES TO HIGHWAY ALIGNMENT
蒔苗耕司 Koji Makanae 宮城大学 〒981-3298 宮城県黒川郡大和町学苑1-1 E-mail:makanae@mail.sp.myu.ac.jp
【抄録】 3次元自由曲線として用いられているパラメトリック曲線の道路線形への適用性について検討した.数種類のパラメトリック曲線による道路線形について,走行時における遠心加速度及びその変化率について比較した.その結果、高規格の道路線形に対しては3次B-スプライン曲線が,低規格の道路線形に対しては2次B-スプライン曲線が道路線形への適用性が高いことを示した
<Abstract> The authors examined an application of parametric curves used as spatial curves to highway alignment. Both of centrifugal acceleration and its rate of increase while driving the highway alignment designed by several kinds of parametric curve were compared. As a result of the examination, it was shown that cubic B-spline curves are applicable to the case of high- grade of alignment design and quadratic B-spline curves are applicable to the case of low-grade of alignment design.
【キーワード】 道路線形,パラメトリック曲線,B-spline曲線,遠心加速度, CAD
<Keywords> highway alignment, parametric curve, B-spline curve, centrifugal acceleration, CAD