市街地景観シミュレーション用データの効率的な収集とそのGISデータベース
An Efficient Data Acquisition and Database Design for Urban Landscape Simulation | |||
上田 穣 | Minoru Ueda | 会津大学コンピュータ理工学部 | ueda@u-aizu.ac.jp |
星 仰 | Takashi Hoshi | 茨城大学工学部情報工学科 | hoshi@cis.ibaraki.ac.jp |
【抄録】 日本の地方都市の中心部の再活性化は緊急の課題であるが,低成長の経済水準では,極めて厳しい.著者らは,新規の大規模な測量調査無しに,自治体等が現在有する情報を用いて,地域計画立案に必要な精度を持つ3次元地理情報システムを構築する研究を行い,それを可能とするデータベースシステムを試作した. | |||
<Abstract> Revitalization of the central business districts of Japanese local cities is an urgent social problem.Due to prolonged recession, it is difficult to perform an expensive survey project and 3D-CG contents making. Authers studied a method to create 3D-GIS(geographical information system)of an adequate accuracy for the urban planning, by means of using only existing data. | |||
【キーワード】 3次元地理情報システム,図面入力,テクスチャマッピング,パラメトリック処理,データベース設計 | |||
<Keywords> 3 dimensional geographical information system, input of an automatic map data, texture mapping, parametric processing, database design |