論文名(邦文)AHPによる都市鉄道の経営形態に関する一考察
Title(英文)A Study on Management Structure of Urban Railways by means of AHP
関口 吉男 Yoshio SEKIGUCHI 埼玉県越谷土木事務所道路施設部道路施設第三課 〒343-0813 越谷市越ヶ谷4-2-81  TEL.0489-64-5221(代)
刀根  薫 Kaoru TONE 政策研究大学院 大学政策研究科〒338-0825 浦和市下大久保255 TEL.048-858-3096
【抄録】  都市鉄道の新規路線整備においては、官民の中間的存在である「第三セクター」形態の企業による都市鉄道の建設・運営が多くなっている。     しかしながら、第三セクター都市鉄道の経営状況は悪化し問題となっている。そこで、本研究では都市鉄道の経営形態に着目し、ORの1つで     あるAHPを使って都市鉄道経営形態選択システムを構築し、経営形態の選択過程が都市鉄道の建設・運営に及ぼす影響を分析した。建設を重     視するあまり第三セクターが都市鉄道に適用されてきていることが明らかになった。今後、都市鉄道の健全な運営と適切なリスク負担を図るた     めに、第三セクターに代わって公営の有効活用や上下分離方式の採用を提案した。
<Abstract> The third sector railway system is the intermediate organization composed of public and private sectors.Especially new line servieces of the urban railways are increasing recently. However, the management situation of the third sector urban railways is worsening and is a one of major social problems. In this paper, we concider this problem as raised by the management structure of the urban railways. Incorporating OR methods such as AHP, we formulated this problem as a management structure selection problem. The influence that the selection process of the management structure exerts on the construction and operation of the urban railways was analyzed. As a result, it became apparent that the third sector system was applied to the urban railways when the construction itself was considered as the most important matter.As a conclusion, We suggest that construction should be separated from operation.Furthermore,an effective utilization of the public sector should replace the third sector. This will result in finer operation and more appropriate risk burden of the urban railways.
【キーワード】 キーワード(邦文)都市鉄道、第三セクター、経営形態、オペレーションズ・リサーチ、階層分析法
<Keywords>