公共交通と自動車交通を統合した都市交通シミュレーションシステムの構築
Integrated Urban Transportation Simulation System with Mass Transit and Vehicle Traffic
中川 大 Dai Nakagawa 京都大学大学院工学研究科 土木システム工学専攻 〒606-8501京都市左京区吉田本町、nakagawa@utel.kuciv.kyoto-u.ac.jp
伊藤 雅 Tadashi Itoh 和歌山工業高等専門学校 環境都市工学科 〒644-0023和歌山県御坊市名田町野島77、tito@civ.wakayama-nct.ac.jp
小出泰弘 Yasuhiro Koide 南海電気鉄道株式会社 〒542-8503大阪市中央区難波5-1-60
【抄録】 本研究では、公共交通と自動車交通の両方を取り扱う都市交通シミュレーションシステムを構築した。このシステムは、公共交通とその乗客の行動を表現する部分を、自動車交通を表現するシミュレーションに組み入れており、公共交通と自動車の間での所要時間や容量の相互の影響関係を取り扱っている。このシステムを京都都市圏を対象に適用し、実測データを用いて検証した結果、公共交通の運行と乗客の行動、自動車交通の再現等において良好な結果を得た。また、それを踏まえて、このモデルの応用方法として、時差出勤などの交通需要マネジメント施策の効果分析を行った。
<Abstract> This study built an urban transportation simulation system which considered both mass transit and vehicle traffic. This system integrated mass transit users' behavior into vehicle traffic simulation. Therefore, it can be considered an interrelationship of travel time and road capacity between mass transit and vehicle traffic. We applied this simulation system to the Kyoto metropolitan area. As a result, this system could simulate bus operations, passengers' behavior and vehicle traffic accurately. Moreover, we illustrated a way to apply one of the policy analyses. We indicated the effects of transportation demand management measures, such as staggered commuting hours.
【キーワード】 都市交通シミュレーション、公共交通、交通需要マネジメント
<Keywords> Urban Transportation Simulation, Mass Transit, Transportation Demand Management