パ−ソナルコンピュ−タを用いた信号交差点間隔決定のための支援システムに関する研究
Research concerning support system for decision at signal intersection intervals which used personal-computer
栗本 譲 Yuzuru Kurimoto 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1−501
松本 幸正 Yukimasa Matsumoto 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1−501
小倉 俊臣 Toshiomi Ogura 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1−501
【抄録】 本研究は、街路交通において信号交差点の間隔が原因となり発生する交通渋滞などを極力減らし、安全でかつ円滑な交通流の確保を目的とし、種々の交通流を再現可能なトラフィックシミュレーションを構築し、交差点間隔が交通流におよぼしている影響について述べる。本シミュレーションモデルでは、個々の自動車の挙動を再現可能なミクロシミュレーションモデルを採用し、実際の交差点内挙動を考慮して任意の道路網を構築可能なモデルにした。このモデルを用いて検証した結果、信号交差点間隔が交通流におよぼしている影響が明らかになった。
<Abstract> The traffic simulation model,which can reproduce various traffic flow, is constructed to cause the interval of the signal intersection in the street traffic, to decrease the traffic congestion etc. which occur as much as possible, and to secure a safe, smooth traffic flow. And this research describes the influence which the intersection interval exerts on traffic flow. Micro simulation model, by which the behavior of an individual car was able to be reproduced, was adopted. And in this simulation model, it made it to the model by which an arbitrary highway net was able to be constructed in consideration of behavior in an actual intersection. The influence, which the signal intersection interval exerted on traffic flow since it verified it by using this model,was clarified.
【キーワード】 ミクロシミュレ−ション、追従モデル、交通流、交通管制、信号制御、交通渋滞、交差点間隔
<Keywords> micro simulation,car fllowing model,traffic flow,traffic control,signal control,traffic congestion,crossing interval