高速道路を考慮した実用的な交通量配分プログラムの開発に関する研究
A Study on Improvements of Practical Traffic Assignment Program considering a Expressway
寺内 義典 Yoshinori TERAUCHI 福井大学大学院工学研究科システム設計工学専攻 〒910 福井県福井市文京3-9-1
山田 稔 Minoru YAMADA 茨城大学工学部都市システム工学科 〒316 茨城県日立市中成沢町4-12-1
那須 聖志郎 Seishiro NASU 大日コンサルタント株式会社 〒500 岐阜県岐阜市薮田10-3
本多 義明 Yoshiaki HONDA 福井大学工学部環境設計工学科 〒910 福井県福井市文京3-9-1
【抄録】本論文は,高速道路の交通量推計手法の精度向上を目的として,既発表の多機能交通量配分シミュレーションプログラムをベースに高速道路を考慮したモデルを開発するものである.配分手法の改良点としては,従来の分割配分手法に転換率を組み込んだ「SFD法」および「SFI法」の二手法をモデル化した.また,入力データにおいては,高速道路ネットワークデータを工夫することで,より詳細な結果を得ることが可能となった.出力結果においても,インターチェンジ間交通量を出力できるなどの改良が加えられている.この新たに改良を加えたモデルの検証と適用法に関する考察と,応用例として積雪時における高速道路の効果分析について示す.
<Abstract>Traffic assignment simulation program for the network including expressway was developed as a revised version of our previous study. To calculate the traffic volume assigned to expressway, the shifting ratio model was employed with the bases of the conventional assignment procedure. In our program, two different algorithms were prepared for the shifting ratio model. One is the Sharing-Rate-on-Flow-Dependent method that uses assigned traffic volume in calculating link costs, and the other is the Sharing-Rate-on-Flow-Independent method using given link costs. The format of input data was designed to designate tall fees for the interchange nodes' pairs and the different sharing rates corresponding to the regional character. Validations of developed models were confirmed with practical case. Also the effect of expressway in winter season was discussed with this model.
【キーワード】道路網計画,交通量配分,分割配分法,高速道路,転換率,冬期交通
<Keywords>Road network planning, Traffic assignment, Incremental assignment procedure, Expressway, Shifting ratio, Winter season