遺伝的アルゴリズムによるFWDたわみ測定位置の最適化
Genetic Algorithms Optimization of Measuring Positions of FWD Deflections
亀山 修一 Shuichi KAMEYAMA 長岡技術科学大学 〒940-21 新潟県長岡市上富岡1603-1
松井 邦人 Kunihito MATSUI 東京電機大学理工学部建設工学科 〒350-03 埼玉県比企郡鳩山町石坂
笠原 篤 Atsushi KASAHARA 北海道工業大学工学部土木工学科 〒006 札幌市手稲区前田7条15丁目4-1
姫野 賢治 Kenji HIMENO 北海道大学工学部土木工学科 〒060 札幌市北区北13条西8丁目
丸山 暉彦 Teruhiko MARUYAMA 長岡技術科学大学 〒940-21 新潟県長岡市上富岡1603-1
【抄録】FWD測定によって得られる舗装の表面たわみから逆解析によって舗装構成層の弾性係数を推定する場合,推定値は測定値自体の誤差と逆解析に採用した構造モデルの誤差の影響を受ける.
 本研究では逆解析の評価関数として測定誤差の逆解析弾性係数に対する感度から計算される逆解析弾性係数の共分散マトリックスの対角和を選定し,遺伝的アルゴリズムによって評価関数が最小となるたわみセンサー位置を求めた.その結果,最適センサー位置は従来FFWD測定において用いられているセンサー位置とはかなり異なった位置となった.したがって,センサー位置を適切に選択することにより,推定される逆解析弾性係数の精度を向上させることができる.
<Abstract>FWD is one of the nondestructive test equipment commonly used for evaluating pavement structural adequacy, and it is usually combined with some backcalculation method of pavement layer moduli. The calculated moduli are affected by the type of the analyzing model as well as the accuracy of the measurement.
 This paper places an emphasis on determining the optimal position of each deflection sensor of FWD. The simulation was performed using Genetic Algorithms that is a powerful method for obtaining the optimal value among the huge number of combinations. It is found that determination of measuring positions of pavement deflections affects the estimated layer moduli significantly, and a careful selection of adequate measuring positions from the loading point is strongly recommended.
【キーワード】FWD,測定誤差,測定位置,逆解析,逆解析弾性係数,遺伝的アルゴリズム
<Keywords>FWD, Measurement Error, Senior Position, Backcalculation, Backcalculated Moduli, Genetic Algorithms,.