ハイブリッド型交通流シミュレーションモデルの開発と評価
Development and Evaluation of Hybrid Traffic Simulation Model
渋谷 秀悦 Shuetsu SHIBUYA 北海道大学大学院工学研究科 〒060 札幌市北区北13条西8丁目
中辻 隆 Takashi NAKATSUJI 北海道大学工学部土木工学科 〒060 札幌市北区北13条西8丁目
加来 照俊 Terutoshi KAKU 北海道工業大学土木工学科 〒006 札幌市手稲区前田7条15丁目4-1
【抄録】個々の車両と区間ごとの両方のパラメータを使用したハイブリッド型の交通流シミュレーションを開発し,高速道路と市街路に適用,検証を行った.K−V曲線など観測が必要なパラメータは,最適化手法を用いて求めることで,観測作業を省きかつシミュレーションの精度を向上させた.高速道路での検証は,その再現性の高さのみならず,アルゴリズムの改良により渋滞の伝播,延伸を再現させることが可能となった.市街路での検証は,発進,停止の処理をアルゴリズムに組み込むことで適用が可能となり,車群の動きを実際に近い形で再現できている.
<Abstract>A hybrid-type traffic simulation model, which originated from the DYNEMO model for a freeway, was developed and applied to a freeway road section and an urban road network. By modifying the original model, the model represented the propagation of congestion and the elongation of queue length on a freeway. By integrating the movements of stop and go at intersections into the original model, the simulation model reconstructed the vehicular platoon on an urban network. Also, some model parameters were identified using an optimization technique without directly measuring traffic flows. This also served to improve the simulation precision.
【キーワード】ハイブリッド,ダイネモ,K−V曲線,最適化
<Keywords>hybrid, DYNEMO, K-Vcurve, optimization