遺伝的アルゴリズムを用いた合成応力に関する検証と簡易計算法の提案
Recommendation redarding to the calulation Method of Composite Stressby GA
古田 秀博 Hidehiro FURUTA (株)横河技術情報 CAD・CAEシステム部 〒273 船橋市山野町27番地
草間 晴幸 Haruyuki KUSAMA 大阪大学工学部環境工学科 〒565 吹田市山田丘2ー1
江場 田直 Naoshi EBATA (株)横河技術情報 橋梁技術部 〒273 船橋市山野町27番地
【抄録】曲げモーメントとせん断力の絶対値が最大となる載荷位置は,影響線を用いて簡単に求めることができる.しかし,これらの断面力を同時に考慮する合成応力の照査は簡単にはいかない.なぜなら,合成応力に関する影響線を求めたところで,これはすべての領域で正値を持つためである.従って,鋼道路橋設計示方書では,単純な照査法を用いることを許している.しかし,この照査法で用いる値より大きい値(真の最大値)が存在することも確かである.本論文では,この真の最大値の代わりにGAを用いた準最大値を求め,道路橋設計示方書で規定されている値とGAによる準最大値との差を比較するとともに,実用的な合成応力算定法を提案する.
<Abstract>The loading position where the absolute value of bending moment or shearing force is maximum can be got by using the influence-line. But the composite stress can*t be obtained by using the method because it always has positive value. Therefore, the Specification for Highway Bridges of Japan allows to use the simple method. However, it is certain that the result is smaller than quasi-maximum value. It is very important for designers to find the magnitude of difference between designvalue and quasi-maximum value obtained by using GA. And a simple calculation method to get the composite stress which is composed by bending moment and shearing force is presented.
【キーワード】遺伝的アルゴリズム,合成応力,影響線,準最大値
<Keywords>Genetic Algorism, Composite Stress, Infuluence-Line, quasi-maximum value