観光地における駐車需要配分シミュレーションシステムの開発
Development of Simulation System to Allocate Parking Demand in Scenic Area
本橋 稔 Minoru MOTOHASHI 宇都宮大学工学部建設学科 〒321 宇都宮市石井町2753
永井 護 Mamoru NAGAI 宇都宮大学工学部建設学科 〒321 宇都宮市石井町2753
【抄録】市街地における駐車場選択行動に関する研究が進展するに伴い,駐車需要配分や政策効果分析に関する手法として,シミュレーションを活用することが多くなってきた.これは動的な駐車場の選択要因を考慮に入れた解析が必要になってきたことに起因する. 本研究では,観光地における駐車場選択行動モデルに基づいて,駐車場需要配分シミュレーションを開発した.本システムは,従来のシステムの改善と新たな機能の追加がなされていると同時に,来訪者の行動特性を考慮したものとなっている.
<Abstract>As researches on selecting the parking lot progress in the urban district, the simulation technique have been often used to distributethe parking demand and to analyze effects of the parking policy. This originates in thenecessity that we should analyze them considering factors which vary in time. In this research, the simulation system to distribute the parking demand is developed including the model on the selection of parking place. In this system, we consider characteristics of visitor*s traffic behavior in scenic area and new function to be added by improvement of existing system.
【キーワード】シミュレーション,駐車需要配分,観光地
<Keywords>simulation, parking demand distribution, scenic area