シミュレーションモデルによる自走式駐車場解析支援システムの構築と検証について
SUPPORT SYSTEM FOR ANALYSIS OF A PARKING PLACE WITH A SIMULATION MODEL
松本 幸正 kimasa MATSUMOTO 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1ー501
畔柳 耕一 Kouichi KUROYANAGI 八千代エンジニアリング(株) 〒153 東京都目黒区中目黒1ー10ー21
高橋 政稔 Masami TAKAHASHI 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1ー501
栗本 譲 Yuzuru KURIMOTO 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1ー501
【抄録】駐車場内を流れる車両の走行挙動は極めて複雑で,解析的な方法で解くことは困難である.そこで本研究では,安全でかつ円滑な交通流の確保を目的として自走式駐車場の規模,駐車場内の滞留スペースの確保,入出口機器の配置等駐車場計画の適切な交通手法を評価しうる支援システムについて提案する. 本システムは,個々の車両の挙動を再現可能なようにミクロシミュレーションモデルを採用した.道路・駐車区画を基本ブロックとして,これらを組み合わせることで任意の自走式駐車場(平面・立体式)を構築し解析可能とした.また実際の駐車場における調査データを用いて本提案システムを検証した結果,その有用性が明らかになった.
<Abstract>There exists difficulty to analyze the movements of vehicles running within the parking place, because such movements of vehicles are very complex. In this paper, for the purpose of making traffic flows safe and smooth within the parking place, the support system for planning of the parking place is proposed.The system can take account of the scale of the parking place, the area of storage space within the parking place and the locate of the devices at entrances and exits of parking place. This system consists of a micro traffic simulation model which can track the movements of individual vehicles. By combining the road and the parking space within the parkingplace as fundamental blocks, it is possible to compose an arbitrary scale and form of parking places. Experimental results with actual measurement data obtained from survey suggest that the proposed system is useful for supporting planning of the parking place.
【キーワード】駐車場,シミュレーション,ミクロシミュレーション,支援システム,追従モデル
<Keywords>parking place, simulation, micro simulation, support system, car following model