計画/デザインのビジュアル・シミュレーションにおける画像質の評価に関する研究
A Study on Image Quality Evaluation of Visual Simulationfor Planning/Design
榊原 和彦 Kazuhiko SAKAKIBARA 大阪産業大学工学部環境デザイン学科 〒574 大阪府大東市中垣内3-1-1
三宅 良司 Ryoji MIYAKE 大阪産業大学工学部環境デサイン学科 〒574 大阪府大東市中垣内3-1-1
塚本 直幸 Naoyuki TSUKAMOTO 大阪産業大学工学部土木工学科 〒574 大阪府大東市中垣内3-1-1
伴 和隆 Kazutaka BAN 大阪産業大学大学院工学研究科修士課程 〒574 大東市中垣内3-1-1
【抄録】本研究は,ビジュアル・シミュレーション画像の評価システムの確立を目指し,「写実性」に着目した評価方法の提案を行う.また,写実性の要因のうち「輪郭線のなめらかさ」に着目して,輪郭線の見え方の要因分析を行った.まず,ビジュアル・シミュレーションの要件に基づいて,写実性評価の項目と内容,評価手法とプロセスを提案し,ケース・スタディとして評価事例を示した.そして,輪郭線に関し,折れ線の見えの特性を調べて滑らかに見える直線のつながりの,角度と線長の領域を示した.これらによって,画像質に対する共通の認識・理解,その下でのコミュニケーションや操作の可能性が示された.
<Abstract>The objective of this study is to contribute to the establishment of a methodology for estimating picture images produced from visual simulation systems. For the purpose of it, the method paying attention to the reality ofthe pictures is discussed particularly in this paper. Regarding the smoothness of picture outlines as the primary factor for reality, we discuss what causes the outlines look smooth. First, on the basis of the essential conditions for the visual simulation, we select the items and their contents necessary for evaluating the reality of the pictures; some example cases of estimation are followed. Then, we show the range of the angles andlengths of the connected lines in which they can be seen as a smooth curve. Thus, the quality of the picture images can be treated in a quantitative and objective way.
【キーワード】コンピュータ・グラフィックス,ビジュアル・シミュレーション,モデリング精度
<Keywords>computer graphics, visual simulation, modelingprecision