クリッギングを用いた道路橋杭基礎の設計に関する研究 Design of Pile Foundations of Highway Bridg Using Krigin Technique | |||
白木 渡 | Wataru SHIRAKI | 鳥取大学工学部 | 〒680 鳥取市湖山町南4-101 |
松保 重之 | Shigeyuki MATSUHO | 鳥取大学工学部 | 〒680 鳥取市湖山町南4-101 |
米村 廣之 | Hiroyuki YONEMURA | 創和測量設計 | 〒680 鳥取市湖山町南2-180 |
伊藤 則夫 | Norio ITOH | (株)シー・エー・イー | 〒680-01 岩美郡国府町分上2-210 |
今田 賢三 | Kensoh IMADA | 中国建設弘済会 | 〒682 倉吉市河北町556-8 |
長谷川 幸彦 | Yukihiko HASEGAWA | 青谷町役場 | 〒689-05 気高郡青谷町青谷4047-1 |
安宅 和美 | Kazumi ATAKA | (株)シー・エー・イー | 〒680-01 岩美郡国府町分上2-210 |
西谷 高広 | Takahiro NISHITANI | 鳥取大学工学部 | 〒680 鳥取市湖山町南4-101 |
【抄録】道路橋杭基礎の設計のために橋梁建設対象地域で行われたボーリング調査データを用い,クリッギング手法によりN値の空間分布推定を行う.そして,その推定結果を用いて,杭基礎の支持力推定を行い,従来の方法との比較検討し,その有効性を示す. | |||
<Abstract>The Kriging technique is applied to evaluate the bearing capacity of pile foundations for pier structures of highway bridge. First, the spatial variation of N-values is estimated by the use of Kriging technique. Next, using the estimation result of N-values, the bearing capacity of pile foundations is estimated. The efficiency of design using the Kriging is demonstrated comparing with the conventional design results. | |||
【キーワード】クリッギング,地盤物性値,空間変動,杭基礎,支持力,道路橋 | |||
<Keywords>Kriging technique, Soil properties, Spatial variation, Pile foundation, Bearing capacity, Highway bridge |