クリッギングを用いた道路橋杭基礎の設計に関する研究
Design of Pile Foundations of Highway Bridg Using Krigin Technique
白木 渡 Wataru SHIRAKI 鳥取大学工学部 〒680 鳥取市湖山町南4-101
松保 重之 Shigeyuki MATSUHO 鳥取大学工学部 〒680 鳥取市湖山町南4-101
米村 廣之 Hiroyuki YONEMURA 創和測量設計 〒680 鳥取市湖山町南2-180
伊藤 則夫 Norio ITOH (株)シー・エー・イー 〒680-01 岩美郡国府町分上2-210
今田 賢三 Kensoh IMADA 中国建設弘済会 〒682 倉吉市河北町556-8
長谷川 幸彦 Yukihiko HASEGAWA 青谷町役場 〒689-05 気高郡青谷町青谷4047-1
安宅 和美 Kazumi ATAKA (株)シー・エー・イー 〒680-01 岩美郡国府町分上2-210
西谷 高広 Takahiro NISHITANI 鳥取大学工学部 〒680 鳥取市湖山町南4-101
【抄録】道路橋杭基礎の設計のために橋梁建設対象地域で行われたボーリング調査データを用い,クリッギング手法によりN値の空間分布推定を行う.そして,その推定結果を用いて,杭基礎の支持力推定を行い,従来の方法との比較検討し,その有効性を示す.
<Abstract>The Kriging technique is applied to evaluate the bearing capacity of pile foundations for pier structures of highway bridge. First, the spatial variation of N-values is estimated by the use of Kriging technique. Next, using the estimation result of N-values, the bearing capacity of pile foundations is estimated. The efficiency of design using the Kriging is demonstrated comparing with the conventional design results.
【キーワード】クリッギング,地盤物性値,空間変動,杭基礎,支持力,道路橋
<Keywords>Kriging technique, Soil properties, Spatial variation, Pile foundation, Bearing capacity, Highway bridge