自然な地形上に位置する土木構造物のCGデータの生成
Generation of CG Data for Civil Structers on a Natural Ground Surface
横山 信之 Nobuyuki YOKOYAMA 岡山大学大学院 〒700 岡山市津島中3-1-1
谷口 健男 Takeo TANIGUCHI 岡山大学工学部 〒700 岡山市津島中3-1-1
二宮 功 Isao NINOMIYA 東急建設(株)情報システム部
小澤 靖一 Yasukazu OZAWA 東急建設(株)施工本部土木設計部
【抄録】自然物と人工物との組み合わせ,例えば自然な地形表面上に作られた土木構造物のCGデータの生成は今日多くの工学分野で有効に利用されているCADシステムでは取り扱いが困難である.本研究では前者を Delaunay Trianguation で,後者をCADを用いて生成し,それらのデータを組み合わせ,結合部を厳密に修正して,全体のCGデータを作り出す手法を提案し,その有効性を検討する.
<Abstract>In this paper the authors propose new fast data generation method for the computer graphics which is effectively used in civil engineering field. The method is divided into three functions. The first function generates triangles which can cover any natural ground surface, the second function operates to generate surface of artificial 3D body, and the last function defines whole triangles of these two kind of surface. Proposed method is based on the Delaunay Triangulation. The method can generate not only all counter lines but also triangles to show actual topography. A number of test problems show the efficiency of the proposed method.
【キーワード】コンピュータグラフィックス,CAD,デローニー三角形分割,等高線,境界
<Keywords>computer graphics, CAD, Delaunay Trianglation,contour, boundary