実環境を扱う学生のための数値構造実験の導入と問題点
New Approaches for Educational Numerical Experiments in Structures
伊藤 義人 Yoshito ITOH 名古屋大学工学部土木工学科 〒464-01 名古屋市千種区不老町
平野 徹 Tohru HIRANO 名古屋大学工学部土木工学科 〒464-01 名古屋市千種区不老町
ハンマード・アミン Amin HAMMAD 名古屋大学工学部土木工学科 〒464-01 名古屋市千種区不老町
二宮 公紀 Kohki NINOMIYA 鹿児島大学理学部情報処理センター
【抄録】本研究はパソコンを用いて学生のためのシステムの導入と問題点を扱っている.本システムは,振動解析プログラムとプリ・ポストプロセッサを持ったFEM弾性解析プログラム及びデータベースを組み合わせて作成されている.本システムを用いることにより,危険を伴う実験,模型実験では時間がかかりすぎる実験など,今まで学生模型実験では扱うことが難しかった実験についても行うことができるようになり,単なる知識の吸収だけでなく学生自身が考えながら種々の実験が行えるように工夫した.その結果,学生が興味を持ち積極的に取り組む数値実験システムとなった.また,このシステムを用いて実際に学生実験を行い,実験終了後に学生にアンケートを取ることによって,数値構造実験の利点や欠点,数値実験システムの今後の課題について検討している.
<Abstract>This paper introduces a student numerical structural experiments system using PC and discusses the related problems. The proposed system has two programs: vibration analysis and FEM elastic analysis with pre- and post-processors. In addition, databases of experiments data are included. The system can simulatethe model-based experimens that are dangerous or difficult, or need long time to prepare the model. The students not only absorbed the knowledge but could also participate effectively in the numerical experiments. As a result, the students found interest in the numerical experiments and were involved positively. The system has been used in actual education and a questionnaire has been collected from the participating students. The questionnaire showed the advantages and disadvantages of the numerical structural experiments and helped in indicating the future research topics.
【キーワード】学生実験,数値実験,振動実験,FEM解析,パソコン,データベース
<Keywords>Educational Experiment, Neumerical Experiment,Vibration Experiment, FEM Analysis Personal Computer, Database