都市内高規格道路の車線占用工事における交通流解析支援システムに関する研究
Support System for Traffic Flow Analysis on Urban Highway Maintenance Work with Lane Occupancy
松本 幸正 Yukimasa MATSUMOTO 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1-501
高橋 政稔 Masami TAKAHASHI 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1-501
栗本 譲 Yuzuru KURIMOTO 名城大学理工学部土木工学科 〒468 名古屋市天白区塩釜口1-501
【抄録】本研究は,道路占用工事が原因となり発生する交通事故や交通渋滞を極力減らし,安全でかつ円滑な交通流の確保を目的として,車線占用部周辺の自動車交通流の挙動を解析し適切な交通管理手法を提案可能なトラフィックシミュレーションによる支援システムについて述べる.本システムでは,個々の自動車の挙動を再現可能なようにミクロシミュレーションを採用し,対象道路は単一交差点をサブシステムとして考え,これを適切に組み合わせることによりトータルシステムとしての任意道路網を構築可能なように考えた.また実際の車線占用部における実測データを用いて本提案システムを検証した結果,その有用性が明らかになった.
<Abstract>In this paper, support system which can analyze the traffic flows and movement of individual vehicles around road maintenance work with lane occupancy and can suggest the procedure of traffic control under situation of road maintenance work is proposed. This system consists of micro traffic simulation which models the movement of individual vehicles. The characteristics of this simulation is to handle the roads as detailed blocks which are possible to compose an arbitrary scale road network containing some intersections. Individual vehicles move taking into account the interaction of vehicles, opposing vehicles, signal indicators and pedestrians crossingthe road at pedestrian crossings. Actual traffic flows in urban highway with lane occupancy were surveyed. By using the actual measurement data obtained from these surveys, the proposed system was tested for its goodness of fit. Furthermore , the applications with this system were shown.
【キーワード】トラフィックシミュレーション,ミクロシミュレーション,モンテカルロシミュレーション,交通流解析,道路占用,交通管理,追従モデル,交通渋滞
<Keywords>traffic simulation, micro simulation, Monte Carlo simulation, analysis of traffic flow, road occupancy, traffic control, car followingmodel, traffic congestion