多機能交通配分プログラムの開発に関する研究
Traffic Assignment Program for the Multiple Viewpoint Assessment
山田 稔 Minoru YAMADA 茨城大学工学部 〒316 日野市中成沢町4-12-1
石田 康利 Yasunori ISHIDA 大日コンサルタント(株)交通技術部 〒500 岐阜市薮田南3-1-21
嶋田 喜昭 Yoshiaki SHIMADA 福井大学工学部 〒910 福井市文京3-9-1
本多 義明 Yoshiaki HONDA 福井大学大学院 〒910 福井市文京3-9-1
【抄録】道路網計画を評価する際には,多様な観点からの詳細な予測情報を用いることが必要である.そこで,本研究においては,わが国の交通計画において実績のある交通量分割配分手法をベースに,このような要求に対処するために必要なアルゴリズムの開発を含む,プログラム開発を行った.このプログラムはネットワークへの配分シミュレーションの部分と,その結果から評価に必要な情報を抽出・集計する部分とを独立させた構成となっている.また,このプログラムの応用例として,主要都市間の所要時間比較による都市圏域の道路網整備のバランスについての評価事例,及び都市道路網の車種別規制の影響事例について示した.
<Abstract>On the assessment of the planning of road network, various estimation data from multiple points of view are required. In this study, traffic assignment program that can derive various results of estimation was developed. This effort includes the development of its algorithm. This program is based on usual incremental assignment procedure and has two independent parts, one is the simulation of assignment process and the other is to calculate or count required estimation data. Also, two illustrative applications are shown in this paper. First one is to evaluate the urban area road network. The other is to evaluate the truck restriction as the city-wide measurement.
【キーワード】道路網計画,交通量配分,分割配分法,ダウンサイジング,ユーザインターフェース,都市圏道路網,大型車規制
<Keywords>Road network planning, Traffic assignment, Incremental assignment procedure, Down-sizing, User interface, Urban road network, Truck restriction