道路橋疲労照査支援のための応力変動シミュレーションプログラムの開発
An Interactive Simulation Program for stress Variations in Aid of Fatigue Check of Existing Highway Bridges
森 猛 Takeshi MORI 法政大学工学部土木工学科 〒184 小金井市梶野町3-7-2
山下 清明 Kiyoaki YAMASHITA 法政大学工学部土木工学科 〒184 小金井市梶野町3-7-2
長谷川 洋介 Yohsuke HASEGAWA 法政大学工学部土木工学科 〒184 小金井市梶野町3-7-2
石井 竜太 Ryuta ISHII 大成建設東京支店土木部設計室 〒160 新宿区西新宿1-25-1
【抄録】既設橋梁の疲労照査を支援する目的で,一般の橋梁技術者が車両の走行により橋梁部材に生じる応力変動の解析を容易に行なうための対話型プログラムをパーソナルコンピュータをベースとして開発した.本プログラムは,車両を形式により8種類に分類し,各車両の構成比・時間交通量・走行速度を確定値,車両の走行順序・車両の間隔と車線幅方向に対する走行位置・車両の重量を確率変量とした荷重列のモンテカルロシミュレーションを行ない,それが橋上を走行する際に生じる応力変動を応力の影響面を利用して解析するものであり,1車線および2車線(同一方向,対面方向)の橋梁に適用できる.車両の走行とそれに伴う応力変動は同時にグラフィック画面上に表示される.
We have developed an interactive program by using personal computer for bridge engineers to do analysis of stress variations caused by actual traffic flow, which effectively support fatigue check for existing highway bridges. In this program,the traffic flow is simulated, in which vehicles are divided into eight types, the constitution of vehicle types and the traffic volume are input data, and the vehicle weight and the array and headway of vehicles are considered as random variables. The stress variations are then analyzed by using the stress influence plane. The passing of vehicles and stress variations can be graphically visualized at the same time. The program can apply to one-lane and two-lanes bridges.
【キーワード】既設橋梁,疲労照査,変動応力シミュレーション,対話型プログラム,応力範囲頻度分布
<Keywords>existing bridge, fatigue check, simulation of stress variations, interactive program, stress range histogram