乗換抵抗と運行ダイヤを考慮した地下鉄の最適経路算出システム
A Study on Developing Optimum Route Extraction System for Subway Transportation Considering Transfer Resistance and Timetable Information
吉川 耕司 Koji Yoshikawa 名城大学・都市情報学部 〒509-0261 岐阜県可児市虹ヶ丘4-3-3、mail@yoshikaw.com
金森 俊樹 Toshiki Kanammori 名城大学・都市情報学部 〒509-0261 岐阜県可児市虹ヶ丘4-3-3
【抄録】 本研究では地下鉄網を対象として、乗換駅の施設状況をもとに利用者の身体的条件に 対応した乗換抵抗が算出でき、最短時間だけでなく移動エネルギー最小基準を取り入 れて最適経路を求めることのできる「最適経路算出システム」を開発した。システム では、階段等の設置位置と停車位置の関係から乗り換えの際の最適扉位置を推計し て、算出する乗換抵抗値の精度を高めている。さらに、実際の運行ダイヤの情報を加 味することで、乗換駅で多くの待ち時間が生じるケースの考慮も可能としている。そ してシステムを名古屋市営地下鉄に適用し、健常者と移動制約者の最適経路の乖離に 関する分析等を行った。
<Abstract> In this study, we develop the optimum route extraction system for subway transportation considering timetable information and transfer resistance, which is derived from individual movement speed and arrangement of vertical movement support facilities. In this system, we suggest the least energy consumption index as a standard of optimization in addition to shortest required time index. Then we apply this system to Nagoya municipal subway, and pick out each optimum routes for normal / elders / handicapped passengers, and also, employing two different standards above. Through the analysis of differences of each route, we clarify the importance of route information depend on personal attributes.
【キーワード】 地下鉄、公共交通、移動制約者、最適経路探索
<Keywords> Subway, Public transportation, Handy-capped passengers, Optimum route extraction