道路整備計画における交通量配分・交通流シミュレーションを複合させた評価手法の提案
A Proposal for Evaluating Road Improvement Plan by Combining Traffic Assignment and Traffic-Flow Simulation
安藤 良輔 Ryosuke Ando 株式会社片平エンジニアリング名古屋支店交通・環境部 〒453-0015名古屋市中村区椿町14-13,TEL:052-451-0234,E-mail:ando-ryo@katahira.co.jp
田中 慎次 Shinji Tanaka 国土交通省中部地方整備局岐阜国道工事事務所調査課 〒500-8262 岐阜市茜部本郷1-36-1,TEL:058-271-9815
永田 耕之 Kohshi Nagata 国土交通省中部地方整備局企画部広域計画課 〒460-8514 名古屋市中区三の丸2-5-1,TEL:052-962-6311
市川 昌 Masashi Ichikawa 株式会社片平エンジニアリング名古屋支店交通・環境部 〒453-0015名古屋市中村区椿町14-13,TEL:052-451-0234,E-mail:ichikawa@katahira.co.jp
【抄録】 従来の道路整備計画策定においては交通量配分および交差点飽和度計算による評価が主体的であった。本研究では,交通流解析等で用いられている交通流シミュレーションを取り入れ,交通量配分・飽和度計算・交通流シミュレーションを複合させた検討手法を構築した上,これまで確立されていない交通流シミュレーションによる評価手法・指標を提案し,実際に国道156号岐阜市内区間の道路整備計画の検討に適用させた。 その結果,従来の交通量配分等による諸指標に加え,シミュレーションにおける種々の評価指標を用いることで道路整備計画案を総合的に比較評価することができ,今後の道路整備計画の一手法として提案することができた。
<Abstract> To evaluate road improvement plan, we usually use the results, obtained by applying traffic assignment model in a macro level, and the computed saturations of intersections. However, there are disadvantages with each of them. Thus, we propose a combined model system with a traffic flow simulation. Furthermore, we propose a group of evaluating indices when we apply the combined model system by adding for the evaluation of the road improvement plan in practice. As an example, we applied the model system for the evaluation of the improvement plan of National Road No. 156 in Gifu City.
【キーワード】 道路整備計画,調査計画支援システム,交通流シミュレーション,交通量配分, 交差点飽和度,評価手法,公共事業評価,アカウントビリティー
<Keywords> Road Improvement Plan, Support System for Survey and Planning, Traffic-Flow Simulation, Traffic Assignment, Saturation of an Intersection, Evaluating Methodology, Evaluation of Public Works, Accountability