遺伝的アルゴリズムの階層化による橋梁の維持管理計画モデルの開発
Modeling of maintenance strategies for highway bridges by using multi-layer genetic algorithms
原田 隆郎 Takao HARADA 茨城大学助手
工学部都市システム工学科
〒316-8511 日立市中成沢町4-12-1
tharada@ipc.ibaraki.ac.jp
富田 義紀 Yoshinori TOMITA 株式会社千代田コンサルタント
道路部
〒102-0072 東京都千代田区飯田橋3-3-7
横山 功一 Koichi YOKOYAMA 茨城大学教授
工学部都市システム工学科
〒316-8511 日立市中成沢町4-12-1
yokoyama@hcs.ibaraki.ac.jp
【抄録】 道路構造物に対する維持管理費の増大に伴い,近年,橋梁や舗装,トンネルなどに対する経済的かつ予防保全的な維持管理の重要性が高まっている.本研究では,遺伝的アルゴリズム(GA)を階層化させることにより,複数橋梁の中・長期的な維持管理計画を策定する最適化モデルを開発した.数値シミュレーションの結果,階層型GA最適化モデルでは局所解からの回避が実現できたとともに,複数橋の維持管理計画の策定に関して有効であることを見出せた.
<Abstract> Recently, due to the increasing maintenance expense for road and bridge structures, it is urgently demanded to draw up maintenance strategies more economically. In this study, proposed was to make maintenance strategies of highway bridges by using multi-layer GA. Through the numerical simulations, the following conclusions are obtained; 1) The proposed GA model can successfully achieve the escape from the local minimum; 2) This model is effective for making maintenance strategies of highway bridges.
【キーワード】 遺伝的アルゴリズム,階層化,橋梁,維持管理計画,最適化
<Keywords> genetic algorithms, multi-layer, highway bridges, maintenance strategies, optimization