道路付帯施設アセットマネジメントシステム
Asset Management Systems for the Facilities on the Highways
山本浩司 Kouji YAMAMOTO 中日本高速道路株式会社 横浜支社 保全・サービス事業部施設整備チーム 〒222-8503 横浜市港北区新横浜3-9-18, k.yamamoto.af@c-nexco.co.jp
青木一也 Kazuya AOKI 株式会社パスコ GIS総合研究所応用技術開発課 〒153-0043 東京都目黒区東山2-8-10, kazuya_aoki@pasco.co.jp
小林潔司 Kiyoshi KOBAYASHI 京都大学教授 経営管理大学院経営管理講座 〒606-8501 京都市左京区吉田本町, kkoba@psa.mbox.media.kyoto-u.ac.jp
【抄録】 本研究では高速道路上に数多く設置されている道路付帯施設の保全業務を合理的に実施するための道路付帯施設アセットマネジメントシステム(Fasys-AM)を提案する.Fasys-AMは施設緒元・点検履歴データベースと連動し,道路付帯施設のライフサイクル費用と故障リスクを最小にするような最適点検・補修・更新政策を導出することを目的とする.さらには,予算制約下において,道路付帯施設の中長期的な予算計画と管理水準を求めるための劣化・補修シミュレーションモデルを搭載している.複数の施設の状態を集計的マルコフモデルで表現し,さらには劣化過程が使用時間に依存するような非斉次マルコフ過程モデルとして記述する.適用事例として東北自動車道のトンネル照明灯具を対象としたFasys-AMアプリケーションを試行的に運用し,その有用性を実証的に検証する.
<Abstract> In this paper, an asset management system (Fasys-AM) is presented to optimize maintenance/repair activities for the facilities on the highways. The Fasys-AM is designed to find out the optimal inspection/repair/replacement policies to minimize the life-cycle cost and fail risks based upon the database of the inventories and inspection history. The system involves, as its core module, a simulation model to investigate the long-medium term budget plans and the service levels of the facilities given the budgetary constraints. The deterioration processes of the facility systems are modeled by the aggregated time-dependent Markov process model. The paper illustrates a case study carried out for the lighting systems on the Tohoku expressway to investigate the validity of the Fasys-AM applications.
【キーワード】 アセットマネジメント,ライフサイクル費用,最適点検・補修・更新政策
<Keyword> asset management, life cycle cost, optimal inspection/repair/replacement policy