ミクロ交通シミュレーションによる交差点部の安全性評価に関する研究
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高島一彦 |
Kazuhiko
Takashima |
(財)日本建設情報総合センター |
〒107-8416 港区赤坂7丁目10番20号, takashik@jacic.or.jp |
古池弘隆 |
Hirotaka
Koike |
宇都宮大学工学部建設学科教授 |
〒321-8585 宇都宮市陽東7丁目1番2号,koike@utsunomiya-u.ac.jp |
森本章倫 |
Akinori Morimoto |
宇都宮大学工学部建設学科助教授 |
〒321-8585 宇都宮市陽東7丁目1番2号,morimoto@utsunomiya-u.ac.jp |
【抄録】交通安全対策は交通事故データの分析を基に実施されている.このため,交通事故が発生しないと交通事故対策が実行され難いこと,交通安全対策実施における事前評価が困難であること,バイパス整備やIC設置等により交通流動が変化した場合の安全性評価等において課題が生じている.この課題を解決するため,交通処理の検証に利用されているミクロ交通シミュレーションを交通安全評価への適用拡張を検討した.筆者らの既往研究により明らかにされた「交差点手前の車両走行特性により交差点の潜在的危険性評価が可能である」との成果をミクロ交通シミュレーションに適用し,新たな交差点部の安全性評価技術を開発することを目的に研究を実施した. | |||
<Abstract> A traffic safety measure is decided from the results of the traffic accident data. Therefore, it is difficult for us to decide the traffic safety measures and to do the previous evaluation for the traffic safety measures before a traffic accident occurs. In addition to this, we have the problem for implementing the suitable traffic safety measures when the traffic flow changed by modifying the road network and developing the new interchange. To solve this subject, we examined the micro-traffic simulation method (NETSIM and Simr) which is used the verification of traffic processing against the traffic safety evaluation. And, we applied our past research results to the micro-traffic simulation and carried out developing the new safety evaluation technics of intersection. | |||
【キーワード】交通安全対策,交通事故,シミュレーション,交差点,評価 | |||
<Keyword> traffic safety measure,traffic accident,simulation,intersection,evaluation |