背景画像上でのバス交通計画のペトリネットシミュレーション技術
Development of Bus Traffic Alternative Simulation on Its Background Image by Petri Net Simulator
木俣 昇 Noboru Kimata 金沢大学工学部土木建設工学科 〒920-0942 金沢市小立野2-40-20,
kimata@t.kanazawa-u.ac.jp
松井竜太郎 Ryutaro Matsui 金沢大学大学院自然科学研究科環境基盤工学専攻 〒920-0942 金沢市小立野2-40-20
【抄録】 近年の交通計画には, 既存の道路空間の有効活用が広く求められるようになっている. 著者らの交通流ペトリネットシミュレータは, 道路を閉塞区間に分割し, その時空間の占有性をプレースとトランジションとトークンから成るネットモデル1)で視覚的に記述し, トランジションの発火則による車両トークンの移動としてシミュレートするものである. 著者らは, この型のシミュレータの実用化システムを開発してきた2),3). 本論文では, そのシステムに背景画像の挿入メニューを追加し, その上でのネット構築法に進化させることで, バスと一般車の空間占有性を, より実道路空間に対応したものとし, 既存の道路空間の特性を活かすバス優先策の検討シミュレーションにも有効となることを示す.
<Abstract> Nowadays we should research more ideas on effective usage of our road spaces for transportation planning. We proposed the practical software of micro traffic simulation based on Petri nets in our previous paper. On this simulator, the road space is divided into blocks and vehicle’s advance to the forward block is modeled by a visual Petri net composed of place, transition and token. Here, places are defined as corresponding to space occupations. In this paper, we add menu on insert of background image to this simulator and show a method for construction of traffic flow net model for its background image. And applying to simulation of bus priority alternative near bus terminal area, we practice its net model build on real image of the site and demonstrate how buses always queue at the front position though one signal cycle.
【キーワード】 交通計画, バス優先策, 交通流ミクロシミュレーション, ペトリネット, ソフトウェア改良
<Keyword> transportation planning, bus priority alternative, micro traffic simulation,improvement of software.