ウェーブレットパケット変換を用いた路面プロファイルデータ処理 STUDY ON THE DATA PROCESSING OF ROAD PROFILE USING THE WAVELET PACKET TRANSFORM |
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白川 龍生 | Tatsuo SHIRAKAWA | 北見工業大学工学部土木開発工学科, 技官(教務職員) |
〒090-8507 北海道北見市公園町165, shirakawa@vortex.civil.kitami-it.ac.jp |
川村 彰 | Akira KAWAMURA | 北見工業大学工学部土木開発工学科, 助教授 |
〒090-8507 北海道北見市公園町165 |
中辻 隆 | Takashi NAKATSUJI | 北海道大学大学院工学研究科, 助教授 |
〒060-8628 北海道札幌市北区北13条西4丁目 |
上浦 正樹 | Masaki KAMIURA | 北海学園大学工学部土木工学科, 教授 |
〒064-0926 北海道札幌市中央区南26条西11丁目 |
【抄録】 ウェーブレット変換(WT)はデータを空間及び周波数領域で同時識別する解析法であり,近年,路面性状評価の新たなツールとして用いられている.しかし,WTは周波数分解性能が高周波領域で劣化するため,特定の周波数帯域の検出は困難である.ウェーブレットパケット変換(WPT)はこの点を改良したものであり,周波数帯域を一定の精度で分解することができる.本研究はWPTを路面プロファイルデータに対して適用し,舗装マネジメントにおけるWPTの有効性について考察した.PIARC EVENデータを用いて分析した結果, WPTは路面平坦性など解析対象周波数帯が広範囲かつ高次の分解を要する場合,特に有効であることがわかった. | |||
<Abstract> Wavelet transform (WT) is a signal processing method to distinguish of the data at space and frequency domains simultaneously, and it is being used as a new tool for road profile evaluation. However, WT has the problem that the resolution of frequency deteriorates quickly in high frequency domain. Therefore a part of frequency ingredient is too difficult to detect spatial transition of change. In recent years, wavelet packet transform (WPT) has attracted attention in various fields as a method, which improved WT. This study applied WPT about road roughness, and compared and considered the analysis result of WT and WPT. As a result of analyzing by use of the PIARC EVEN data, WPT is considered to be the effective analysis method when multi-level decomposition is required such as road roughness. | |||
【キーワード】 ウェーブレットパケット変換, 路面プロファイル, PIARC EVENデータ | |||
<Keywords> Wavelet Packet Transform,Wavelet Transform,Road Profile , PIARC EVEN data |