高速道路転換率モデルを組み込んだ確率的均衡配分の実用化
Stochastic User Equilibrium Assignment Adopting Expressway Diversion Function
雲林院康宏 Yasuhiro Ujii 名古屋工業大学大学院工学研究科博士後期課程都市循環システム工学専攻
藤田 素弘 Motohiro Fujita 名古屋工業大学大学院ながれ領域助教授
松井 寛 Hiroshi Matsui 名城大学理工学部建設システム工学科教授
【抄録】 高速道路を含む大都市圏道路ネットワークを対象とする交通量配分において, 本研究では,実務的によく使われている高速道路転換率モデルを,論理的に利点の多い 確率的均衡配分モデルへ組み込んだ,実用的なモデルを開発した.さらに,開発したモデ ルを名古屋圏の実規模ネットワークへ適用し,その実績再現性を検証することによって, 高速道路,一般道ともに比較的高い精度で推定できることがわかり,これらの経路選択に おける分散特性も明らかにすることができた.
<Abstract> To estimate traffic assignment for urban road network including expressways, we propose a utility model which the stochastic user equilibrium assignment model adopts a diversion function that determines the ratio of traffic demand passing expressways between each OD pair(expressway diversion function). Furthermore, this model is applied to a real-scale road network in Nagoya metropolitan city, the results show good accuracy and it is clear that the diversity of path choice on highway and freeway network.
【キーワード】 交通量推計,高速道路,高速道路転換率,確率的均衡配分
<Keyword> traffic flow estimation, expressway, expressway diversion function, stochastic user equilibrium assignment