コンクリート橋の維持管理業務における情報モデルの構築に関する研究
Information Models for Maintenance Stage of Concrete Highway Bridges
三上市藏 Ichizou MIKAMI 関西大学工学部都市環境工学科 〒564-8680 吹田市山手町3-3-35
窪田 諭 Satoshi KUBOTA 株式会社オージス総研 コンサルティング部 〒550-0023 大阪市西区千代崎3-南2-37
君嶋三恵 Mie KIMIJIMA 関西大学大学院工学研究科土木工学専攻 〒564-8680 吹田市山手町3-3-35
【抄録】 コンクリート橋の維持管理業務においては,橋梁の管理技術者の業務負担を軽減し,利用者が橋梁を安全に利用できるようにするために,現状の業務プロセスを改革して新しい維持管理業務プロセスモデルを構築する必要がある. 本研究では,CALSの実現に向けて新しい維持管理業務プロセスモデル(To-beモデル)を構築するために,To-beモデルで必要となる情報モデルを構築した.そこでは,To-beモデルに必要な情報をライフサイクルにわたって効率的に蓄積し,検索および利用するために,要求機能を分析し,部材に関する情報を部材情報モデル,業務に必要な情報および業務結果の結果を業務情報モデルとして定義し構築した.
<Abstract> In maintenance process of concrete bridges, management engineers’ share for the bridges increases. For reducing engineers’ share, it is necessary that the presented business process is innovated, and new business process is constructed. CALS should be realized. In this study, the new maintenance business process model is aimed for realization of CALS in concrete bridges. Information models needed in new business process was constructed. The required function for new maintenance business process was analyzed for accumulating, referring, and utilizing information through lifecycle. For realizing the required function, member information model and business information model was constructed.
【キーワード】 コンクリート橋,維持管理,情報モデル,CALS,UML,XML
<Keyword> Concrete Highway Bridges,Maintenance,Information Models,CALS,UML,XML